UBO-register: ultieme termijn tot 1 januari 2022!

Zoals u weet, heeft Unisoc dit dossier vanaf het begin gevolgd en er hard aan gewerkt om de verplichtingen rond het UBO-register zo eenvoudig mogelijk te houden voor vzw's. Naast een reeks vereenvoudigingen (waaronder de koppeling van het UBO-register en het Belgisch Staatsblad) hebben wij een verlenging van de termijn kunnen verkrijgen. Desondanks waren sommige vzw's niet in staat om zich in regel te stellen en daarom heeft de minister van Financiën besloten een ultiem extra termijn tot 1 januari 2022 te voorzien.

UBO

Aanvankelijk was 30 april 2021 de uiterste termijn voor het invullen van het UBO-register en voor het leveren van bewijs dat de verstrekte informatie "adequaat, nauwkeurig en actueel" is. Gezien de uitzonderlijke omstandigheden (coronacrisis) werd deze termijn verlengd tot 31 augustus 2021. Sinds 1 september 2021 stuurt de FOD Financiën aanmaningen naar de informatieplichtigen en, bij aanhoudende niet-naleving, worden de sancties waarin de wet voorziet (d.w.z. een boete) toegepast.

Omdat deze boete waarschijnlijk een aantal vzw's in de problemen zal brengen (vooral zij die werken met beperkte financiële middelen en de inbreng van vrijwilligers), heeft minister van Financiën Van Peteghem in antwoord op een parlementaire vraag aan de plenaire vergadering van de Kamer op donderdag 9 december 2021 laten weten dat de administratie instructies heeft gekregen tot een laatste verlenging van de termijn, om laatkomers de kans te geven hun UBO-verplichtingen in orde te brengen. Zij hebben tot 31 december 2021 de tijd om dit te doen.

Deze registratie neemt niet meer dan enkele minuten in beslag, gelet op het preregistratiesysteem en de in samenwerking met de FOD Financiën opgezette link tussen het UBO-register en het Belgisch Staatsblad. Breng dit dus snel in orde!

 

Terug naar themafiche