UBO-register ook voor VZW's van toepassing

Het “Uiteindelijke begunstigde” of het Ultimate Beneficial Owner register (UBO) is ook voor VZW’s van toepassing.

De oorsprong van deze wetgeving is een Europese richtlijn over anti-witwas en antiterrorisme. De afkorting UBO staat voor Ultimate Beneficial Owner, oftewel uiteindelijke begunstigde. Het doel van deze regelgeving is het voorkomen dat natuurlijke personen met malafide bedoelingen, zoals bijvoorbeeld het witwassen van geld of de financiering van terrorisme, zich kunnen verschuilen achter een onderneming, stichting of andere juridische entiteit.

administration (9)

Het UBO-register betreft een register waar info moet doorgegeven worden via elektronische weg, via een elektronische identiteitskaart.

In een vzw, of een stichting, moet info gegeven worden over leden van de Raad van Bestuur en het dagelijks bestuur, de gemachtigden om de organisatie te vertegenwoordigen, de oprichters, alle anderen met zeggenschap én de natuurlijke personen waarvoor de vzw is opgericht. Hoe dit laatste moet geïnterpreteerd worden is op dit moment nog onduidelijk.

Als iemand verschillende rollen opneemt in een organisatie, bv. voorzitter én lid van het dagelijks bestuur én lid van raad van bestuur én lid van de algemene vergadering, dan moet je die aangifte viermaal doen. De informatie die moet worden doorgegeven betreft de naam, de voornaam, de nationaliteit(en), het volledig verblijfadres, de datum waarop die persoon UBO is geworden, het nummer van het rijksregister of het nummer van de kruispuntbank. Je moet van al deze gegevens ook de bewijsstukken bijhouden.

Wie, of wat, er juist moet doorgegeven worden als de vzw is opgericht door andere vzw’s die vervolgens fysieke personen afvaardigen naar algemene vergadering, raad van bestuur en bureau, is nog niet duidelijk.

Je kan deze aangifte zelf doen, je kan iemand intern mandateren – d.w.z. dat de vzw het doet voor al wie de aangifte moet doen vanuit de relatie met de vzw, of je kan ook iemand extern mandateren, bv. een boekhouder. Dit laatste staat nog niet op punt en kan heden nog niet. Let op: er worden sancties voorzien, die gaan van €250 tot €50.000.

De aangifte moet een eerste maal gedaan worden ten laatste tegen eind maart 2019. Elk jaar moet je dan vervolgens bevestigen dat alle gegevens ongewijzigd zijn, en als er een belangrijke wijziging is, moet je dat melden binnen de maand van deze wijziging.

Alhoewel maart volgend jaar nog heel ver weg lijkt, wacht je best niet te lang met de voorbereidingen. Dit zal immers heel wat administratie met zich meebrengen.

Zorg daarom voor een gemandateerde met een elektronische identiteitskaart, bepaal de categorieën binnen uw organisatie, verzamel de nodige informatie over de UBO-plichtige, verzamel de nodige bewijsstukken en zorg tijdig voor een procedure waaruit blijkt dat je veranderingen binnen de maand zal doorgeven.

Zoals gesteld blijven nog een reeks vragen onbeantwoord en zullen we u op de hoogte houden van verdere ontwikkelingen.

 

Terug naar themafiche