Sociale verkiezingen : weg die afgelegd werd tussen de sociale verkiezingen van 2012 en 2016
Elke 4 jaar gaat de NAR over tot een evaluatie van het verloop van de afgelopen sociale verkiezingen. In dit kader kunnen ook eventuele vereenvoudigingen van de verkiezingsprocedure geanalyseerd worden.
Wat betreft de evaluatie van de sociale verkiezingen van 2012, werd een unaniem advies nr. 1.883 over de technische aanpassingen aan de wet over de sociale verkiezingen goedgekeurd tijdens de plenaire raad van de NAR op 17 december 2013.
De werkzaamheden van de sociale partners werden in de loop van 2014 verdergezet, om te bepalen of belangrijkere aanpassingen aan de verkiezingsprocedure mogelijk waren. Uiteindelijk werd er tot geen enkele belangrijke aanpassing overgegaan.
De werkzaamheden op het niveau van de FOD WASO, waarbij de sociale partners ook werden betrokken, zijn uitgemond in een voorontwerp van wet die de wet betreffende de sociale verkiezingen wijzigt. Dit voorontwerp van wet voert enerzijds de technische aanpassingen uit die hernomen werden in het advies n° 1.883 van de NAR, en anderzijds de evoluties betreffende de webapplicatie van de FOD WASO (mogelijkheid voor de vakbonden om de kandidatenlijsten via de applicatie door te geven). We merken op dat het voorontwerp van wet om technische redenen ook voorzag in het vooruitschuiven van de referentieperiode (periode over welke het aantal werknemers wordt genomen om te berekenen of de drempel van 50 of 100 werknemers bereikt is in de onderneming: tot nu betreft het het kalenderjaar dat het jaar van de sociale verkiezingen vooraf gaat) met één trimester.
De NAR heeft op eigen initiatief een advies n° 1.919 uitgebracht op 25 november 2014 betreffende de wijzigingen die voorzien worden in het voorontwerp van wet (opgesteld door de administratie). In dit advies dat vragen de sociale partners aan de administratie om hun standpunt betreffende de vervroeging van de referentieperiode voor de berekening van de drempels voor de sociale verkiezingen van 2016 te herzien.
De NAR brengt ook een aantal overwegingen uit betreffende de webapplicatie van de FOD en de neerlegging van de kandidatenlijsten. Op verzoek van Unisoc, hebben de sociale partners onder meer gevraagd dat volgende garantie wordt geboden: “Om te vermijden dat de ondernemingen die ervoor kiezen om geen gebruik te maken van de webapplicatie van de FOD WASO – waarvan het gebruik facultatief blijft – moeilijkheden krijgen, vindt de Raad echter dat de FOD WASO moet voorzien in een waarschuwingsprocedure voor de indiening van een lijst van kandidaten op de webapplicatie. De Raad dringt erop aan dat de ondernemingen tijdig worden ingelicht (voor het begin van de verkiezingsprocedure) over de waarschuwingsregels die vastgesteld zullen worden”.
De wet werd eind mei 2015 gestemd, en op 22 juni 2015 gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. We stellen tevreden vast dat het deel over het vooruitschuiven van de referentieperiode uiteindelijk niet hernomen werd. We merken ook op dat de drempel van 50 (preventiecomité) en 100 (ondernemingsraad) werknemers ook behouden zijn voor de sociale verkiezingen van 2016. Ten slotte is het interessant om op te merken dat de inhoud van het KB betreffende de verrekening van de uitzendkrachten en het KB dat aan de BW’s toelaat om speciale stemformulieren te gebruiken geïntegreerd werden in de wet.
De brochure over de sociale verkiezingen 2016 werd intussen gepubliceerd op de website van de FOD WASO.
Ga naar themafiche