Sociale verkiezingen: de laatste stappen voor de verkiezingen

Binnen een tweetal weken vinden de sociale verkiezingen plaats in ondernemingen. In dit nieuwsbericht geven we toelichting over de laatste stappen in de procedure: het updaten van de kieslijsten en het versturen van de oproepingsbrieven.

élections (3)

1. Updaten van de kiezerslijsten

De kiezerslijsten die bij de aankondiging werden gevoegd van dag X in februari moesten niet opnieuw worden opgemaakt na de hervatting van de verkiezingsprocedure. Ze zijn definitief geworden na eventuele klachten en beroep voor het begin van de opschorting. Men moet er dus geen kiezers aan toevoegen die vanwege de duur van de opschorting nu, na het einde van de opschorting,  aan de anciënniteitsvoorwaarden zouden voldoen, terwijl dit niet het geval zou zijn geweest als de verkiezingen in mei hadden plaatsgevonden.

Maar deze lijsten zullen wel geactualiseerd moeten worden om de kiezers te schrappen die ondertussen het bedrijf verlaten zouden hebben, wat gezien het tijdsverloop ingevolge de opschorting vaker zou kunnen voorkomen dan normaal het geval is.

Uiterlijk op dag Y-13 worden de werknemers die niet meer deel uitmaken van de onderneming van de kiezerslijsten geschrapt door de ondernemingsraad of het preventiecomité.

Ook tijdelijke werknemers die op de kiezerslijsten opgenomen waren maar die niet voldoen aan de tweede voorwaarde om te kunnen stemmen, met name gedurende minstens 26 (werk-)dagen tewerkgesteld zijn gedurende de periode tussen dag X en dag Y-13, worden geschrapt. De opschortingsperiode van de verkiezingsprocedure (dat wil zeggen de periode tussen dag X+36 van de oude kalender -inbegrepen- en dag X+36 van de nieuwe kalender -niet inbegrepen-) telt niet voor het bepalen van de 26 dagen tewerkstelling tussen X en Y-13. Indien de tijdelijke werknemer een bepaald aantal dagen tewerkgesteld was tijdens deze periode, moet daarmee geen rekening worden gehouden. Enkel de werkdagen gepresteerd bij de gebruiker tussen dag X en dag X+35 in februari maart, en deze gepresteerd bij dezelfde gebruiker tussen dag X+36 en dag Y-13 van eind september tot begin november, zullen in aanmerking worden genomen.

Deze beslissing moet unaniem door de aanwezigen in de ondernemingsraad of preventiecomité worden genomen (zelfs al voorziet het reglement van interne orde normaal in een andere beslissingswijze).

Als er geen ondernemingsraad of een preventiecomité is, dan wordt deze beslissing genomen door middel van een akkoord tussen de werkgever en alle leden van de vakbondsafvaardiging.

Tegen deze beslissingen (of dit akkoord) kan men niet in beroep gaan. Ze hebben geen invloed op de samenstelling van de colleges en kiesbureaus. Dat betekent dat als het aantal kiezers, bedienden of arbeiders, minder dan 25 bedraagt omwille van de schrappingen, dat men dan niet op het laatste ogenblik een gezamenlijk college moet vormen in plaats van twee afzonderlijke colleges.

De werknemers die van de kiezerslijsten zijn geschrapt, mogen niet stemmen en moeten dus ook niet opgeroepen worden om te stemmen.

 

2. Het versturen van de oproepingsbrieven: Y – 10

Tussen Y - 13 en Y - 10 moeten de oproepingsbrieven overhandigd of verstuurd worden.

Deze oproepingsbrief moet volgende vermelding bevatten:

“Om de afvaardiging die zal worden verkozen een werkelijk vertegenwoordigend karakter te geven, hebben alle werknemers tot plicht aan de stemming deel te nemen.”

 

2.1 Oproeping van de kiezers die in de onderneming moeten stemmen

De werkgever is verantwoordelijk voor het oproepen van deze kiezers. Hij kan hiervoor gebruik maken van het model ter beschikking gesteld door de FOD WASO.

Uiterlijk op Y – 10 overhandigt hij de oproepingsbrief aan wie in de onderneming aanwezig is en verstuurt hij met een ter post aangetekende brief de oproeping aan wie niet in de onderneming aanwezig is.

Het kan ook via een andere wijze dan een aangetekend schrijven voor zover de werkgever het bewijs levert van de verzending van de oproeping en het bewijs van de ontvangst ervan door de bestemmeling. Indien hij hierover niet beschikt (bijvoorbeeld omdat de werknemer nooit de ontvangst van zijn oproeping heeft bevestigd) moet hij de oproeping nog eens via aangetekende brief opsturen en dit ten laatste op Y-8. Via een unaniem akkoord binnen de ondernemingsraad of het preventiecomité kan afgeweken worden van de verplichting om een aangetekend schrijven te gebruiken door alternatieven te voorzien. De werkgever moet de kieslijsten van de betrokken werknemers aanleveren. Hij moet tevens het akkoord bezorgen aan de representatieve werknemersorganisaties en aan de representatieve organisatie van kaderleden indien het gaat om verkiezingen voor de ondernemingsraad.

De dag waarop de werkgever de oproepingsbrieven overhandigt, plakt de werkgever een bericht aan waarin hij meedeelt dat deze overhandiging heeft plaatsgehad. Op die manier weten de kiezers die bij vergissing geen oproepingsbrief hebben ontvangen dat zij zich moeten wenden tot de bevoegde persoon of dienst (deze vermelding staat in het bericht dat de datum van de verkiezingen op dag X aankondigt).

 

2.2 Het oproepen van de kiezers die per brief moeten stemmen

In 2020 kan uitzonderlijk een akkoord over een stemming per brief afgesloten worden na X+56. Maar het sluiten van het akkoord moet wel gebeuren voor het opsturen van de oproepingsbrieven en de stembiljetten.

De voorzitter van het stembureau (en niet de werkgever) is verantwoordelijk voor het oproepen van de kiezers die per brief moeten stemmen.

De dag waarop de oproepingsbrieven overhandigd of verstuurd worden aan diegenen die in de onderneming moeten stemmen, moet(en) ook de voorzitter(s) van het (de) stembureau(s) de oproepingsbrief versturen samen met het / de  afgestempeld(e) stembiljet(ten) naar de kiezers die per brief moeten stemmen.

Deze brief wordt verstuurd bij een ter post aangetekend schrijven. De getuigen mogen hierbij aanwezig zijn. In 2020 mag het uitzonderlijk ook via een gewone prioritaire zending, maar om een bewijs te hebben van de zending zal de voorzitter best de aanwezigheid vragen van getuigen voorzien en dit laten opnemen in het proces-verbaal van de verkiezingen.

Het/de stembiljet (ten) word(t)(en) geplooid en afgestempeld in een eerste omslag gestoken die wordt opengelaten en waarop geen enkele vermelding voorkomt. Een tweede gefrankeerde omslag die opengelaten wordt, wordt bij de oproeping gevoegd en draagt volgende vermelding:

“Aan de voorzitter van het stembureau voor de verkiezingen van de ondernemingsraad (of van het comité voor preventie en bescherming op het werk) van (naam van de TBE), …. straat, te …”

Op deze omslag staat eveneens de aanwijzing van het stembureau bedienden, arbeiders, jonge werknemers of kaderleden en de indentiteit van de afzender (naam, voornaam, woonplaats en handtekening van de kiezer-afzender). De kiezer moet de door de voorzitter aangebrachte vermeldingen handtekenen. Deze vermeldingen maken het mogelijk na te gaan wie per brief heeft gestemd en ook of deze kiezer maar één keer heeft gestemd (hiertoe worden de aanstiplijsten gecontroleerd van diegenen die in een stembureau zijn komen stemmen).

Beide omslagen worden met hun inhoud in een derde gesloten omslag gestoken die aan de kiezer is gericht en waarop de handtekening van de voorzitter van het stembureau voorkomt.

In 2020 kunnen de stembiljetten ook nog geldig meegeteld worden als ze in het bezit zijn van de voorzitter ten laatste de 5de dag van de stemming, tenminste als er in die zin een akkoord werd gesloten met de organisaties die kandidatenlijsten ingediend hebben. Het akkoord kan een verlenging van deze termijn voorzien tot minstens Y + 1 en maximaal Y + .

 

Terug naar themafiche