Een resolutie betreffende het stimuleren van de digitalisering voor vzw’s

Op 8 juni van dit jaar nam de Kamer een resolutie aan betreffende het stimuleren van de digitalisering voor vzw’s. Toen de eerste versie van deze resolutie op 8 oktober 2021 werd voorgesteld door de cd&v, verwelkomde Unisoc het initiatief dat tot doel had de administratieve last voor vzw's te verminderen, maar vestigde de aandacht van de parlementsleden op bepaalde waarborgen en nuances die moesten worden opgenomen. Met het advies van Unisoc is gedeeltelijk rekening gehouden.

v8hxs3qpa2

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de oorspronkelijke voorgestelde resoluties (kolom 1), de opmerkingen van Unisoc (kolom 2) en de resoluties zoals uiteindelijk aangenomen op 8 juni (kolom 3).

 

 

 

Oorspronkelijke voorstel 08/10/21 Schriftelijke bijdrage van Unisoc 23/02/22 Aangenomen tekst 08/06/23

Veralgemeende gratis digitale neerleggingsplicht voor jaarrekeningen bij de NBB.

Veralgemening van de mogelijkheid tot gratis neerlegging bij de NBB, niet de verplichting, naast de mogelijkheid tot neerlegging bij de griffie, met eventueel een overgangsperiode naar een verplichting (na evaluatie).

 

Veralgemeende gratis elektronische neerlegging van de jaarrekeningen van vzw’s bij e-griffie en digitale raadpleging ervan.

→ De kosteloosheid blijft gepland

→ Er is geen sprake meer van een neerleggingsplicht bij de NBB, maar wel van de mogelijkheid tot neerlegging via e-greffe.

Gratis elektronisch neerleggen van de wijzigingsakten in het portaal e-griffie, waardoor de eenduidige toepassingen van de regels voor alle vzw’s wordt bevorderd.

Steun voor dit voorstel.

Aandacht gevestigd op het toevoegen door sommige griffies van niet in het wettelijk en regelgevend kader voorziene formaliteiten.

Elektronische neerlegging goedkoper dan de neerlegging op papier van onderhandse wijzigingsakten via e-griffie.

→ Er is geen sprake meer van kosteloosheid

→ De verschillen in interpretatie en formaliteiten die door de griffies worden opgelegd, worden niet behandeld.

Beperking van de impact van nieuwe regelgeving op vzw’s en minimalisering van de administratieve overlast van nieuwe regelgeving voor vrijwilligers.

Niet behandeld.

Ongewijzigd.

→ Deze resolutie is vaag, maar wordt in geen enkel document uitgewerkt.

Vereenvoudiging en digitalisering aangifte patrimoniumtaks.

Steun voor dit voorstel.

Ongewijzigd.

 

Opstelling van een vooraf ingevulde aangifte van de rechtspersonenbelasting die enkel digitaal bevestigd dient te worden wanneer de betrokken rechtspersoon het voorgaande jaar een nihil-aangifte heeft gedaan.

Steun voor dit voorstel.

Ongewijzigd.

 

Automatisch aanvullen UBO-register met de gegevens die reeds gepubliceerd zijn in het Belgisch Staatsblad en vereenvoudiging van de procedure voor de andere gegevens die door vzw’s moeten worden aangeleverd (door gebruik te maken van Nederlands voorbeeld).

Regelrechte afschaffing van UBO-register aangezien alle of een deel van de informatie al wordt doorgegeven via bestaande instrumenten (B.S., KBO), die moeten worden gebruikt in plaats van een extra instrument te ontwikkelen ("Only Once").

Bij gebrek aan afschaffing, steun aan dit voorstel.

Ter herinnering, dankzij de inspanningen van Unisoc is er inmiddels een linkmechanisme tussen het B.S. en het UBO-register.

Automatisch aanvullen UBO-register met de gegevens die reeds gepubliceerd zijn in het B.S.

→ Het UBO-register wordt bijgehouden.

→ De vereenvoudiging van de procedure voor door vzw's te verstrekken gegevens die niet rechtstreeks van het B.S. kunnen worden overgenomen, wordt niet meer behandeld.

Invoeren van een uniek loket, in het e-Box geïntegreerd, door de vereniging en derden raadpleegbaar. Om de privacy te waarborgen, onderzoeken of bepaalde gegevens enkel toegankelijk kunnen gemaakt worden voor wie ervoor betaalt.

Steun aan dit voorstel maar om de privacy te waarborgen, voorzien dat derden moeten betalen en een rechtmatig belang rechtvaardigen voor toegang.

Invoeren van een uniek loket, in het e-Box geïntegreerd, door de vereniging en derden met een rechtmatig belang raadpleegbaar, waarbij extra aandacht wordt besteed aan de privacy van bestuurders van vzw’s.

→ De voorwaarde dat derden een legitiem belang moeten kunnen aantonen om toegang te krijgen is gehandhaafd, maar er is geen sprake meer van een betalende toegang.

Varia :

1. Digitalisering van de procedure van een grensoverschrijdende omzetting van een buitenlandse rechtspersoon naar een vereniging met rechtspersoonlijkheid

2. Opname van andere aangiftes in het uniek loket (licentie auteursrechten)

3. Vereenvoudiging van de aangifte van een datalek bij de GBA via een online procedure waarbij de vzw stap voor stap de gegevens moet invullen.

Steun voor deze voorstellen.

Punten 1 en 2 worden niet meer behandeld.

Punt 3 blijft ongewijzigd.

Tot slot wordt de federale regering gevraagd om dezelfde oefening te maken voor ivzw’s, stichtingen en ondernemingen en om aan de Kamer van volksvertegenwoordigers een stand van zaken te geven binnen zes maanden.

We volgen de ontwikkelingen op de voet en houden u op de hoogte als de regering deze resolutie uitvoert.

 

Terug naar themafiche