Overheidsopdrachten

Beschrijving van het dossier

De overheidsopdrachten laten de publieke overheden toe om zich, op basis van contracten, te verzekeren van de noodzakelijke middelen om correct te kunnen functioneren, zowel op het vlak van infrastructuur (werken), als van diensten en benodigdheden.

Unisoc volgt het dossier over de overheidsopdrachten al meerdere jaren op, voornamelijk omwille van de vraag die zich lange tijd stelde over de toepassing van de regels inzake overheidsopdrachten op private verenigingen.

De wet van 15 juni 2006 over de overheidsopdrachten heeft de regelgeving gewijzigd en heeft ze in overeenstemming gebracht met de Europese regels. Mede hierdoor is het duidelijk geworden dat de rechtspersonen die voorzien in behoeften van algemeen belang die niet van industriële of commerciële aard zijn en die voor meer dan 50% gesubsidieerd worden door de publieke overheden, onderworpen zijn aan de regels betreffende de openbare aanbestedingen. Het merendeel van de ondernemingen (publieke en private) uit de socialprofitsector valt met andere woorden onder het toepassingsgebied van de regelgeving overheidsopdrachten. Daarom moeten ze wanneer ze een goed of dienst wensen aan te kopen, of beroep willen doen op een aannemer, de procedures naleven die voorzien worden door de wet overheidsopdrachten (procedures waarvan de zwaarte afhangt van de bedragen waarover het gaat).

Deze evolutie kan op twee manieren bekeken worden:

  • Enerzijds willen overheidsopdrachten de uitgaven rationaliseren (= opportuniteit);
  • Anderzijds zijn de regels betreffende overheidsopdrachten zwaar, zeer gedetailleerd en kan elke fout grote gevolgen doen ontstaan. Dit kan er voor zorgen dat ondernemingen geblokkeerd raken, wat in tegenspraak is met de initiële bedoeling (meer complexiteit en verhoging van de kosten in plaats van een rationalisering).

Men moet dus uiterst waakzaam zijn in het kader van dit dossier.

In 2015 werd gestart met de omzetting naar Belgisch recht van de wijzigingen die de richtlijn 2014/24/EU aanbrengt. De richtlijn heeft onder meer als doel om:

  • verhogen de efficiëntie van de overheidsopdrachten door de huidige regels te vereenvoudigen en te versoepelen en door rationele en efficiënte procedures in te voeren, die nuttig zijn voor alle ondernemers en die de toegang voor KMO's en grensoverschrijdende inschrijvers vergemakkelijken;
  • laten de aankopers toe, de overheidsopdrachten beter te gebruiken als instrument voor de ondersteuning van maatschappelijke doeleinden, dankzij de betere bescherming van het milieu, een beter gebruik van grondstoffen en een grotere energie-efficiëntie, door middel van de strijd tegen klimaatverandering, de ondersteuning van innovatie, werkgelegenheid, sociale insluiting en het verzekeren van kwaliteitsvolle sociale diensten.

De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, die in juli 2017 in werking is getreden, zet de richtlijn om naar Belgisch recht.