Mobiliteit - Mobiliteit budget

Beschrijving van het dossier

Het mobiliteitsbudget is een geïntegreerde mobiliteitsoplossing waarmee verschillende verplaatsingswijzen kunnen worden gecombineerd.

In het kader van de uitvoering van het interprofessioneel akkoord 2017-2018 brachten de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB) en de Nationale Arbeidsraad (NAR) op 7 april 2017 een unaniem advies uit waarin ze een mobiliteitsbudget voorstelden. Dit initiatief kadert in een "geïntegreerd beleid inzake duurzame mobiliteit door met name een gedragswijziging in de richting van een duurzamere mobiliteit aan te moedigen en mag geen instrument van loonoptimalisatie vormen".

De gemengde subcommissie "Mobiliteit" heeft haar werkzaamheden voortgezet en het unaniem advies van de CRB en de NAR van 7 april 2017 geconcretiseerd in een tekstvoorstel dat zou kunnen worden omgezet in een wetsontwerp.

In juli 2018 keurde de Ministerraad, op basis van het voorstel van de sociale partners, een voorontwerp van wet goed betreffende de invoering van een mobiliteitsbudget. Het beoogt de invoering van een mobiliteitsbudget dat de werknemers kunnen ontvangen als ze hun bedrijfswagen inleveren.

Dit mobiliteitsbudget kan worden toegekend voor verschillende pijlers:

  • pijler I: aankoop van een milieuvriendelijkere bedrijfswagen
  • pijler II: alternatieve en duurzame vervoermiddelen (openbaar vervoer, fiets, gedeelde wagen enz.)
  • pijler III: betaling van het overblijvende budget

Voor de drie pijlers gelden eigen fiscale en parafiscale regels die aanzetten tot duurzamere mobiliteitskeuzes.

Update - nieuwe uitvoering KB van 10 september 2023