UBO: informatie en verduidelijkingen

Na meerdere vergaderingen die plaats hebben gevonden met de Algemene Administratie (AA) Thesaurie van de FOD Financiën, kan Unisoc eindelijk communiceren over de ontwikkelingen in dit dossier. Een nota werd opgesteld die een aantal verduidelijkingen, aanpassingen en/of engagementen bevat die verkregen werden in dit voor de vzw’s gevoelige dossier.

UBO

Het opmaken van een register van uiteindelijk begunstigden (UBO-register) veroorzaakt heel wat ongerustheid in socialprofitorganisaties, meer bepaald in vzw’s die personeel tewerkstellen. Daarom heeft Unisoc dan ook het initiatief genomen om in dialoog te treden met de AA Thesaurie van de FOD Financiën.

Deze contacten hebben tot doel om antwoorden te vinden op de vragen die zich in de sector stellen en oplossingen te formuleren voor problemen veroorzaakt door een regelgeving die niet aangepast is aan onze sectoren. Twee vergaderingen werden belegd met de AA Thesaurie, nl. op 10 januari en 7 februari 2019.

Dankzij deze vergaderingen is Unisoc vandaag in staat om aan haar leden een aantal verduidelijkingen, aanpassingen en/of engagementen mee te delen die al van de FOD Financiën werden verkregen. Dit alles met als doelstelling om de nieuwe reglementering omtrent het UBO-register minder moeilijk en minder zwaar te maken voor de 32.000 Belgische werkgevers die onder het vzw-statuut opereren, en door Unisoc op federaal niveau vertegenwoordigd worden. Er staan nog een aantal werkvergaderingen gepland met de AA Thesaurie. Indien deze nieuwe resultaten opleveren, zullen we het natuurlijk niet nalaten om u hiervan op de hoogte te brengen.

Om de handleiding van de FOD Financiën gericht op vzw's te raadplegen, kunt u hier terecht.

 

Terug naar themafiche