Terug Naar Werk-fonds in werking

In het kader van de hervormingen rond re-integratie van (langdurig) zieke werknemers werd onder meer een Terug Naar Werk-fonds opgericht, met als doel de langdurig zieke werknemer waarvan de arbeidsovereenkomst wegens medische overmacht beëindigd is, beter te kunnen helpen terug naar werk. Deze regeling vervangt de bijzondere regeling van outplacement bij medische overmacht.

maladie (9)

De basis voor het Terug Naar Werk-fonds werd reeds in 2022 genomen, maar er was nog een koninklijk besluit nodig voor de uitvoering ervan. Dit gebeurde in het KB van 28 maart 2024, dat in werking trad op 1 april 2024.

Het fonds valt onder het Beheerscomité van de Dienst voor uitkeringen van het RIZIV. Het fonds wordt aangevuld door bijdragen van werkgevers die een arbeidsovereenkomst wegens medische overmacht beëindigen. De bijdragen worden dan gebruikt om de ex-werknemer waarvan de arbeidsovereenkomst beëindigd is wegens overmacht, financieel bij te staan bij dienstverlening op maat voor sociaalprofessionele re-integratie. De ex-werknemer mag niet op hetzelfde moment gebruik maken van de “beroepsherscholing” die eveneens door het RIZIV wordt aangeboden.

Deze verplichting vervangt de bijzondere regeling van outplacement, die de werkgever verplichtte om een outplacementbegeleiding van 1.800 euro aan de werknemer aan te bieden wanneer de werkgever zich beriep op medische overmacht. Deze regeling werd opgeheven vanaf 1 april 2024.

Let op: de verplichting geldt enkel wanneer de beëindiging van de arbeidsovereenkomst uitgaat van de werkgever – niet wanneer de werknemer zich beroept op medische overmacht of wanneer de partijen gezamenlijk het einde van de arbeidsovereenkomst wegens medische overmacht vaststellen.

De werkgever dient het RIZIV te informeren over de beëindigde arbeidsovereenkomst wegens medische overmacht, binnen een termijn van vijftien kalenderdagen na het einde van de arbeidsovereenkomst. Hij geeft daarbij zijn gegevens (naam en KBO-nummer) en de gegevens van de ex-werknemer (naam en Rijksregisternummer). Het RIZIV voorziet hiervoor een model, dat elektronisch wordt ingediend. Als de werkgever het niet elektronisch kan aangeven, dan voorziet het RIZIV eveneens in een papieren formulier.       

   
Na de ontvangst van de kennisgeving stuurt het RIZIV een uitnodiging aan de werkgever om het bedrag van 1.800 euro aan het Terug Naar Werk-fonds te betalen. Een werkgever die deze verplichtingen niet nakomt, wordt gesanctioneerd met een sanctie niveau 2 (strafrechtelijke geldboete van 400 € tot 4.000 € of administratieve geldboete van 200 € tot 2.000 € in 2024), vermenigvuldigd met het aantal betrokken (ex-)werknemers.

Op het moment waarop de ex-werknemer de aanvraag doet, mag de arbeidsovereenkomst maximaal zes maanden geleden beëindigd zijn wegens medische overmacht. De ex-werknemer moet bovendien arbeidsongeschikt (zoals gedefinieerd in artikel 100 van de ZIV-wet) zijn gedurende de periode van de dienstverlening.

Ex-werknemers die zich reeds in invaliditeit (minstens 1 jaar arbeidsongeschikt) bevinden, mogen pas vanaf 1 april 2025 een aanvraag indienen. De ex-werknemer heeft recht op de tussenkomst van het fonds gedurende maximaal zes maanden, die aanvangt op de verwachte datum van aanvang in de aanvraag. Hij mag het geld enkel gebruiken voor dienstverlening die erkend is door de Dienst uitkeringen (zie KB voor de erkenningsvoorwaarden) en de dienstverlening is beperkt tot het bedrag van 1.800 euro.

Het doel van de dienstverlener is om de ex-werknemer te begeleiden in de terugkeer naar het normale arbeidscircuit, in een functie bij een andere werkgever of in een andere bedrijfstak, via fysieke of online begeleidingssessies (individueel of in groep). Voor meer informatie over de inhoud en voorwaarden van de begeleiding, verwijzen we u naar de website van het RIZIV.