Sociale verkiezingen 2024: vervolg en einde van de pre-electorale procedure
In mei 2024 vinden opnieuw sociale verkiezingen plaats. Om de organisaties uit de socialprofitsectoren hierop voor te bereiden, zal Unisoc op regelmatige basis via nieuwsberichten informatie verschaffen over verschillenden fases van de procedure van de sociale verkiezingen. Vandaag behandelen we over het vervolg en het einde van de pre-electorale procedure (die eindigt op de vooravond van dag X).
De beslissingen: X-35 en de beroepen tegen deze beslissingen
- De beslissingen: X – 35
Uiterlijk op X – 35 moet de werkgever drie beslissingen (die corresponderen met de punten waarover hij heeft moeten raadplegen) meedelen over een aantal basiselementen waarop de verkiezingsorganisatie steunt.
Deze mededeling van de beslissingen moet schriftelijk gebeuren, gebruikmakend van de modelformulieren beschikbaar op de website van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg.
1.1. De technische bedrijfseenheden
De werkgever moet zijn beslissing meedelen tot vaststelling van de technische bedrijfseenheden waarvoor een orgaan moet worden opgericht of hernieuwd.
Hij moet niet alleen het aantal technische bedrijfseenheden vaststellen, teneinde het aantal organen te kennen waarvoor verkiezingen moeten worden georganiseerd, maar eveneens alle elementen waaruit zij bestaan. Met elementen worden bedoeld, de verschillende technische bedrijfseenheden die, met het oog op het oprichten van een orgaan, tot één geheel worden samengevoegd, evenals de verschillende juridische entiteiten die samen één enkele technische bedrijfseenheid kunnen vormen.
Naast deze indeling (of samenvoeging) in technische bedrijfseenheden, zal de werkgever eveneens een beschrijving moeten geven van alle zetels die technische bedrijfseenheden vormen, m.a.w. de verschillende ateliers, opslagplaatsen, kantoren, enz. … waaruit elke technische bedrijfseenheid bestaat.
Deze vaststelling van de technische bedrijfseenheden is definitief (tenzij de arbeidsrechtbank als gevolg van een beroep een wijziging aanbrengt) en dit ongeacht de wijzigingen aan de bedrijfsstructuur die er na X – 35 zouden komen.
Bij een conventionele overdracht van onderneming (of een deel ervan), bij opsplitsing van de technische bedrijfseenheid of enige andere wijziging aan de structuur van de technische bedrijfseenheid na deze datum, worden de verkiezingen gehouden op basis van de structuur die op X – 35 vastlag, en, na de verkiezingen zullen de organen worden aangepast overeenkomstig de regels die van toepassing zijn bij een conventionele overdracht van onderneming tijdens de werkingsperiode van de raad of het comité. A contrario volgt uit deze bepaling dat de vaststelling van de technische bedrijfseenheden dient te gebeuren op basis van de situatie zoals deze zich voordoet op X – 35, zonder rekening te houden met de hypothetische of zekere wijzigingen die zich zouden kunnen voordoen in de toekomst.
1.2. De functie van het leidinggevend personeel
De werkgever verstrekt de lijst met de functies van het leidinggevend personeel zoals hij die vaststelde. Bij deze lijst wordt bij wijze van aanduiding (ze is dus niet definitief) een lijst gevoegd met de namen van de personen die deze functies uitoefenen.
De functies dienen te worden vermeld onder een generieke naam die de functie niet in verband brengt met de persoon die deze uitoefent op het moment waarop de lijst wordt opgemaakt. Als een directeursfunctie wordt uitgeoefend door een vrouw op het moment waarop de lijst wordt opgemaakt, zal de lijst met de functies de generieke term “directeur” of de termen “directeur-directrice” moeten vermelden, doch niet enkel de term “directrice”.
1.3. De functies van de kaderleden
De werkgever verstrekt de lijst met de functies van de kaderleden zoals hij die vaststelde. Bij wijze van aanduiding wordt hierbij een lijst gevoegd met de namen van de personen die deze functies uitoefenen.
In de ondernemingen waar geen enkele informatie over functies van kaderleden moet worden gegeven, moet deze beslissing niet worden meegedeeld.
2. Het beroep voor de rechter: van X – 35 tot X – 5
Tegen de drie beslissingen die de werkgever neemt en meedeelt op X – 35 kan een beroep bij de arbeidsrechtbank worden ingesteld.
Dit beroep kan door de werknemers van de technische bedrijfseenheid, de representatieve organisaties van werknemers en kaderleden (enkel in het geval een raad moet worden opgericht of hernieuwd), worden ingesteld door middel van een verzoekschrift gericht aan de arbeidsrechtbank van het rechtsgebied waarbinnen de exploitatiezetel ligt, uiterlijk op X – 28.
Dit beroep kan betrekking hebben op:
-
- de opdeling van de onderneming in technische bedrijfseenheden of de samenvoeging van verschillende juridische entiteiten tot één technische bedrijfseenheid, alsook op de grenzen van de verschillende technische bedrijfseenheden;
- de functies van het leidinggevend personeel;
- de functies van de kaderleden.
Het beroep kan geen betrekking hebben op de lijsten met de namen van het leidinggevend personeel of van de kaderleden, die de werkgever slechts bij wijze van aanduiding heeft meegedeeld ter verduidelijking van zijn beslissing.
Het beroep kan wel worden ingesteld tegen de afwezigheid van een beslissing van de werkgever voor zover deze laatste de verkiezingsprocedure is begonnen (bv. door informatie te geven op X – 60). Indien de werkgever de pre-electorale procedure niet heeft opgestart, zal het beroep dat zou worden ingesteld, niet onderhevig zijn aan de hieronder uiteengezette regels (termijn van de inleiding en afwezigheid van beroep).
De arbeidsrechtbank moet binnen de 23 dagen na de dag waarop het beroep werd aanhangig gemaakt, uitspraak doen. Haar vonnis moet dus worden geveld uiterlijk op X – 5. De termijn opgelegd aan de rechtbank om uitspraak te doen is niet voorgeschreven op straffe van nietigheid. De uitspraak die tussenkomt buiten deze termijn blijft dus geldig, zodat, in geval van vertraging in de gerechtelijke procedure, de werkgever er goed aan doet de verkiezingsprocedure op te schorten, teneinde bepaalde verrichtingen niet te moeten herbeginnen. Deze opmerking geldt eveneens voor de andere beroepen voorzien tijdens de gerechtelijke procedure.
Terug naar themafiche