Sociale verkiezingen 2024: het bericht dat de datum van de verkiezingen aankondigt

In mei 2024 vinden opnieuw sociale verkiezingen plaats. Om de organisaties uit de socialprofitsectoren hierop voor te bereiden, verschaft Unisoc op regelmatige basis via nieuwsberichten informatie over verschillenden fases van de procedure van de sociale verkiezingen. Vandaag behandelen we het bericht dat de datum van de verkiezingen aankondigt.

élections (3)

De verkiezingsprocedure vangt aan op dag X. Dit is de dag van de aanplakking van het bericht dat onder andere de verkiezingsdag aankondigt. Dag X en dag Y, de dag van de verkiezingen, liggen 90 dagen uit elkaar. Dag X valt op 13 februari voor ondernemingen die de eerst mogelijke verkiezingsdatum hebben gekozen, zijnde 13 mei.

Het bericht is een beslissing genomen door de raad of het comité. Bij ontstentenis van één van deze, wordt de beslissing genomen door de werkgever.

Net zoals voor de fases van de pré-electorale procedure, moet het standaardmodel ingevuld worden dat ter beschikking staat op de website van de FOD WASO.

Dit bericht moet gedagtekend worden en moet de volgende zaken vermelden:

    1. Dag (Y) en het uurrooster van de verkiezingen;
    2. Het adres en de benaming van de TBE, op het niveau waarvan de raden en de comités moeten worden opgericht;
    3. De verkiezingskalender;
    4. De voorlopige kiezerslijsten (arbeiders, bedienden, jonge werknemers en kaderpersoneel – voor de de ondernemingsraad), of de plaats waar deze geraadpleegd kan worden (zie document in de rechterkolom);
    5. Het aantal mandaten per orgaan en per categorie van werknemers (arbeiders, bedienden, jonge werknemers en kaderpersoneel – voor de drempel van de ondernemingsraad) (zie document in de rechterkolom);
    6. De lijst van leden van het leidinggevend personeel met de melding van de benaming en de inhoud van de functies, of de plaats waar de lijst kan geraadpleegd worden;
    7. De lijst van de kaderleden of de plaats waar deze lijst kan geraadpleegd worden; deze lijst moet slechts worden opgesteld en meegedeeld worden indien de onderneming tenminste een gemiddelde van 100 werknemers telt. Met andere woorden, wanneer een verkiezing voor een raad moet plaatsvinden;
    8. De persoon of de dienst die door de werkgever werd opgedragen met de taak om de verkiezingsoproepen te verzenden en te verdelen (Y-13/Y-10). De werknemers die hun oproeping niet tijdelijk hebben gekregen, kunnen zich richten tot deze persoon of dienst;
    9. De mogelijkheid elektronisch te stemmen. Deze beslissing moet genomen worden door de raad of het comité. Bij ontstentenis daarvan kan de stemming enkel plaatsvinden via de klassieke methode. Ten laatste op dit moment moet dus beslist worden of alle of een gedeelte van de kiezers via elektronische weg zullen kunnen stemmen. Het is tevens op dit ogenblik dat de ondernemingsraad of het comité of, bij gebrek aan beide, de werkgever in akkoord met de vakbondsafvaardiging, moet beslissen of werknemers niet noodzakelijk vanuit een fysiek verkiezingsbureau moeten stemmen, maar ook hun stem kunnen uitbrengen vanop hun werkpost via een beveiligd netwerk binnen de onderneming of via een beveiligd netwerk van een externe sofwareprovider.

Hoewel dit niet hoeft te worden vermeld in de aankondiging voor dag X (de verplichte vermelding is beperkt tot punt 8 hierboven): indien de werkgever van plan is om de oproepingsbrieven (Y-10) langs elektronische weg te bezorgen, met name omdat de werknemers altijd of regelmatig buiten de onderneming werken (met inbegrip van telewerken), moet uiterlijk op dag X door de raad of het comité een besluit worden genomen dat dit alternatief toestaat. Dit besluit kan dus tegelijk met de aankondiging zelf worden genomen. Bij afwezigheid van deze organen kan een overeenkomst worden gesloten met de vakbondsafvaardiging, ook uiterlijk op dag X.

Het bericht moet worden opgehangen in de diverse secties en afdelingen van de onderneming. De werknemers kunnen deze, alsook andere documenten (lijsten die niet werden opgehangen) die de werkgever tot hun beschikking moet houden, raadplegen. De werkgever kan dit bericht ook ter beschikking van het personeel stellen via elektronische weg, op voorwaarde dat de werknemers deze documenten kunnen raadplegen tijdens hun normale werkuren.

De formulieren moeten vervolgens verzonden worden naar de representatieve werknemersorganisaties en de representatieve organisaties van het kaderpersoneel. Een kopie van de voorlopige kiezerslijsten moet hen slechts bezorgd worden indien in de onderneming geen raad, comité, en bij afwezigheid van beide, geen vakbondsafvaardiging aanwezig is waarin de drie interprofessionele vakbonden vertegenwoordigd zijn.

De gemakkelijkste manier om dit te doen is de documenten te uploaden op de applicatie van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg of om ze daar online in te vullen. Deze documenten moeten slechte één keer geüpload of ingevuld worden en zullen vervolgens toegankelijk zijn voor alle organisaties. De datum waarop het document geüpload of ingevuld werd, wordt vastgelegd door het programma. Het geüploade of ingevulde document wordt op de applicatie bewaard, zodat de inhoud ervan niet betwist kan worden. Eenmaal geüpload of ingevuld, kunnen ze niet meer verwijderd of gewijzigd worden. Het is wel mogelijk een nieuwe, verbeterde versie van het document te uploaden of in te vullen. Het laatst geüploade of ingevulde document is het enige dat telt.

De werkgevers die niet van deze applicatie gebruik willen maken, zullen alle documenten in papieren versie per post moeten opsturen naar de verschillende representatieve vakorganisaties :

    • ACLVB: Koning Albertlaan 95, 9000 Gent;
    • ACV, dienst ondernemingen: Postbus 10, 1031 Brussel ;
    • ABVV: Hoogstraat 42, 1000 Brussel;
    • NCK: Lambermontlaan 171, b4 1030 Brussel.

Op dag X en op basis van de gegevens die in het bericht staan, moet de werkgever ook het deel van de applicatie over het verzamelen van de statistische resultaten van de sociale verkiezingen, op de website van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg actualiseren.

De beroepen tegen de mededelingen die in de aankondiging van de datum van de verkiezingen staan

Beroepen kunnen in drie stadia behandeld worden:

    1. een klacht;
    2. een beslissing van het betrokken orgaan over de klacht;
    3. een beroep van de arbeidsrechtbank tegen de beslissing van het betrokken orgaan.

De termijnen worden vastgelegd zodat, eenmaal dag X gekend is, ook de volgende data bekend zijn:

    • de uiterste datum voor het indienen van een klacht: X+7;
    • de uiterste datum waarop de raad of het comité zich over de klachten moet uitspreken (de klachten kunnen samen worden behandeld): X+14;
    • de uiterste datum voor het indienen van een beroep voor de arbeidsrechtbank: X+21.

De arbeidsrechtbank moet een beslissing vellen binnen de zeven dagen na ontvangst van het beroep.

De klacht en het daaropvolgende gerechtelijk geschil kunnen betrekking hebben op:

    • de kieslijsten: niet-ingeschreven kiezers, ingeschreven kiezers die niet op de kieslijst moesten staan, fouten in de verplichtte vermeldingen;
    • de vastlegging van het aantal mandaten en de verdeling ervan tussen de verschillende categorieën;
    • de lijst met het leidinggevend personeel: wanneer één van de personen op de lijst, niet één van de functies die op X-35 werden meegedeeld, beoefent. Desgevallend ook wanneer een persoon die één van de functies die op X-35 werden meegedeeld, beoefent, niet op de lijst staat;
    • de lijst van kaderleden: indien één van de personen die op de lijst staat, niet één van de op X-35 meegedeelde functies uitoefent, of wanneer de persoon die een functie beoefent die op X-35 meegedeeld werd, niet op de lijst staat.

Deze klachten en beroepen, kunnen door de werknemers zelf, de werknemersorganisaties, of door de vertegenwoordigers van de kaderleden worden ingediend (dit kan echter enkel indien een raad werd opgericht). In 2020 kunnen deze klachten en beroepen ook ingediend worden door uitzendkrachten, zelfs indien deze niet hernomen zijn op kiezerslijsten.

Ze moeten het mogelijk maken de fundamenten van de kiesverrichtingen definitief te bepalen.

De definitieve afsluiting van de kiezerslijsten, de lijst met het leidinggevend personeel en de lijst met de kaderleden, alsook de definitieve vastlegging van het aantal mandaten en van hun verdeling over de verschillende categorieën van werknemers zal plaatsvinden, naargelang de stand van de procedure, op:

    • Bij het verval van de termijn om klacht in te dienen: wanneer geen enkel klacht is ingediend (X+8);
    • bij het verval van de gerechtelijke beroepstermijn: wanneer een klacht werd ingediend, maar deze niet gevolgd werd door een gerechtelijk beroep tegen de beslissing (of de afwezigheid van een beslissing van de raad of het comité). (X+22);
    • op het moment dat de arbeidsrechtbank uitspraak doet over het beroep tegen de beslissing (of de afwezigheid van een beslissing) van de raad of het comité (in principe, X+28).

Indien het bericht door de rechtbank gecorrigeerd wordt, zal men een rectificatiebericht moeten publiceren volgens dezelfde modaliteiten dan het eerdere bericht. Dit rectificatiebericht zal ook bekend gemaakt moeten worden via de applicatie van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal overleg.

Eenmaal deze vermeldingen definitief zijn geworden, is het niet meer mogelijk om deze gegevens te betwisten.

Terug naar themafiche