Sociale verkiezingen 2024: applicatie en modelformulieren ter beschikking gesteld door de FOD WASO
De sociale verkiezingen van 2024 zullen plaatsvinden tussen 13 en 26 mei volgend jaar. Om socialprofitondernemingen te helpen met de voorbereiding, zal Unisoc verschillende nieuwsberichten publiceren om de afzonderlijke onderdelen van de procedure toe te lichten. Vandaag informeren we u over de instrumenten die door de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg ter beschikking worden gesteld.
De applicatie van de FOD WASO
De FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg stelt een applicatie ter beschikking aan de ondernemingen die sociale verkiezingen moeten organiseren, om hen te helpen hun verplichtingen na te komen.
Deze applicatie is beschikbaar via de website van de FOD WASO.
Waarvoor dient deze applicatie?
-
- Om aan de FOD de noodzakelijke informatie over het administratief beheer van de verkiezingen en het resultaat van deze verkiezingen te communiceren;
- Om aan de werknemersorganisaties (ACLVB, ACV en ABVV) voor de verkiezingen van het comité voor preventie en bescherming op het werk en/of de ondernemingsraad en ook aan de representatieve kaderorganisatie gedurende de hele procedure de verplichte informatie te communiceren;
- Om de elektronische kandidatenlijsten die door de werknemers- of kaderorganisaties worden neergelegd, te ontvangen.
Het is belangrijk om aan te melden op de applicatie voor de aanvang van de pre-electorale fase in december. De applicatie zal al gebruikt worden vanaf de eerste fase van de pre-electorale procedure.
Hoe zich aan te melden op de applicatie?
- U heeft reeds verkiezingen georganiseerd in 2020 en u organiseert verkiezingen in 2024
Uw dossier bestaat reeds in de applicatie en u heeft toegang met de elektronische identiteitskaart.
De contactpersoon die belast is met de opvolging van de verkiezingen in zijn onderneming zal het (de) dossier(s) van de verkiezingen in de gegevensbank kunnen opzoeken, aan de hand van het ondernemingsnummer, het nummer van het verkiezingsdossier uit 2020 of via de naam van de technische bedrijfseenheid die gebruikt werd in 2020.
Hij kan zich registreren voor een (comité of raad) of meerdere verkiezingen (comité en raad, of raad en meerdere comités, of meerdere comités en raden).
Hij zal toegang hebben tot het (de) dossier(s) voor welke hij geregistreerd is via zijn elektronische identiteitskaart.
De registratie van deze persoon als contactpersoon voor de sociale verkiezingen wordt meegedeeld aan de onderneming via haar e-box.
- U organiseert voor de eerste keer verkiezingen in 2024
U dient via de applicatie een nieuw dossier aan te maken.
Dit dossier zal worden gebaseerd op het KBO-nummer.
Per orgaan waarvoor een verkiezing georganiseerd wordt, moet een dossier worden aangemaakt (en dus twee verschillende dossiers wanneer er zowel verkiezingen voor een comité als voor een raad zijn).
De onderneming wordt geïnformeerd van de aanmaak van dit dossier via haar e-box.
- U heeft reeds verkiezingen georganiseerd in 2020 en u organiseert verkiezingen in 2024, maar de structuur van de technische bedrijfseenheden (TBE’s) wijzigt in 2024
-
- U gaat van twee TBE’s naar één: een van de twee dossiers zal worden behouden, de andere verwijderd. Daarvoor dient u contact op te nemen met de diensten van de FOD (verkiezingen@werk.belgie.be). Opgelet: deze procedure moet gevolgd worden voor elk orgaan dat herkozen moet worden;
- U gaat van één TBE naar twee: het bestaande dossier wordt behouden en u maakt een nieuw dossier aan volgens de procedure voor de ondernemingen die voor het eerst sociale verkiezingen in 2024 organiseren (zie vorig punt).
De onderneming wordt over deze wijzigingen geïnformeerd via haar e-box.
Modelformulieren die gedurende de hele verkiezingsprocedure worden ter beschikking gesteld
De verkiezingsprocedure voor de sociale verkiezingen in 2024 duurt in totaal 150 dagen. Ze begint met een pré-electorale procedure van 60 dagen tot aan de dag van de aanplakking van het bericht dat de datum van de verkiezingen bekendmaakte (dag X in de verkiezingskalender) en wordt gevolgd door de verkiezingsprocedure die eindigt op de dag van de verkiezingen (dag Y in de verkiezingskalender), 90 dagen na dag X.
Gedurende de hele procedure zal de werkgever informatie moeten verschaffen over de verkiezingen in zijn onderneming aan de werknemers of hun vertegenwoordigers, via aanplakking van het bericht of via elektronische wijze (door de documenten bijvoorbeeld via een intranet ter beschikking te stellen) en tegelijk ook aan de erkende vakbondsorganisaties.
Om dit werk te vergemakkelijken, heeft de federale overheidsdienst voor Werk, Arbeid en Sociaal Overleg aan de werkgevers modelformulieren ter beschikking gesteld. Een document voor de verkiezing van de ondernemingsraad, een ander document voor de verkiezing van het comité voor preventie en bescherming op het werk.
Deze modellen hebben allemaal een identieke structuur.
Het eerste deel dient ter identificatie van de technische bedrijfseenheid en de beoogde verkiezing (raad of comité), en de ontvangers van de informatie.
Het tweede deel bevat de informatie die de werkgever moet communiceren, op een gestandaardiseerde wijze.
Deze modellen moeten ge-upload worden (in Word) of mogen rechtstreeks in de applicatie van de FOD worden ingevuld, waartoe u toegang hebt gedurende de verkiezingen.
De werkgever kan deze modellen invullen om aan zijn informatieplicht tegenover zijn personeel te voldoen. Hij kan eveneens via de applicatie de modellen versturen aan de vakbondsorganisaties, zoals opgelegd in de reglementering.
Indien de werkgever geen gebruik maakt van de applicatie voor het versturen van de ingevulde modelformulieren, dan zal hij ze moeten versturen via de post aan de volgende adressen, en een bewijs van verzending bewaren:
-
- ACLVB: Koning Albertlaan 95, 9000 Gent
- ACV, dienst ondernemingen: Postbus 10, 1031 Brussel
- ABVV: Hoogstraat 42, 1000 Brussel
- NCK: Lambermontlaan 171, b4 1030 Brussel
Het versturen via de applicatie is uiteraard de meest eenvoudige en de meest zekere manier, en garandeert het bewijs en de datum van verzending van de documenten.
Sommige van de modellen moeten verplicht gebruikt worden, anderen zijn optioneel.
Zijn verplicht:
-
- Het eerste bericht van X-60 dat de pré-electorale inlichtingen verschaft, met in het bijzonder de afbakening van de technische bedrijfseenheid, de functies van het leidinggevend personeel (die in dit geval de werkgever vertegenwoordigen en dus niet deelnemen aan de verkiezingen) en de functies van de kaderleden (enkel voor de ondernemingsraad)
- Het bericht X-35: de definitieve beslissing van de werkgever op de afbakening van de technische bedrijfseenheid, de functies van het leidinggevend personeel (die in dit geval de werkgever vertegenwoordigen en dus niet deelnemen aan de verkiezingen) en de functies van de kaderleden (enkel voor de ondernemingsraad)
- Het bericht van dag X: het bericht dat de verkiezingsdatum aankondigt
- De voorlopige kiezerslijsten
- Het proces-verbaal van de verkiezing
- Het bericht of het proces-verbaal van volledige of gedeeltelijke stopzetting van de verkiezing (bij gebrek aan kandidaten)
- De stembiljetten
Zijn optioneel:
-
- Het model met het akkoord tot stemming per brief
- Het model met het bericht van samenstelling van de stembureaus
- Het model van de oproepingsbrief
Er dient nog te worden verduidelijkt dat het downloaden en versturen van de modelformulieren via de applicatie volledig gratis zijn.
Terug naar themafiche