NMBS: Tariefindexering van de abonnementen met +3,03% vanaf 1 februari 2025

Op 1 februari 2025 verhoogt de NMBS de tarieven van haar vervoersbewijzen. De Centrale Raad voor het Bedrijfsleven en de Nationale Arbeidsraad hebben op 28 januari een unaniem advies uitgebracht over dit onderwerp. Dit jaar worden de Abonnementen en Flex Abonnementen verhoogd met 3,03%, in overeenstemming met de geldende modaliteiten van het openbaredienstencontract van de NMBS voor de periode 2023-2032. Dit zal een invloed hebben op de werkgevers die gebruik maken van de derdebetalersregeling (80/20). De tussenkomst van werkgevers zoals voorzien door CAO 19/9 zal evenwel slechts stijgen met 2,015%, aangezien een deel van de stijging gedragen wordt door de werknemer.

train

Advies van de Raden

Op 28 januari 2025 hebben de Raden (waarin Unisoc zetelt) een advies (CRB 2025-0190)  uitgebracht. De Raden stellen vast dat een lichte verhoging van de tarieven met maximaal 0,12% boven de index zal worden toegepast vanaf 1 februari 2025, omdat de prestatie-indicator (KPI) klantentevredenheid gedeeltelijk gehaald is. De twee overige KPI’s uit het openbaredienstencontract, de stiptheid en het aantal geschrapte treinen, zijn daarentegen niet gehaald.     

De Raden vragen daarom aan de NMBS om het tariefplafond van 150km niet te verlagen naar 120km, aangezien dit gevolgen heeft op de akkoorden tussen sociale partners over de terugbetaling van de woon-werkverplaatsingen (CAO 19) die niet voorzien zijn. Ze pleiten bij gevolg voor een status quo.

Verhoging van de tarieven en kwaliteit van de dienstverlenging

Voor de Raden is het belangrijk dat prijsverhogingen gepaard gaan met een kwaliteitsverbetering voor de reiziger. De stiptheid is echter gedaald en teveel treinen werden afgeschaft, wat leidt tot een zekere mate van ontevredenheid bij de reizigers. Dit kan een negatieve impact hebben zowel op de mobiliteit als op de financiële inkomsten van de NMBS. De Raden betreuren dat tegenover de tariefindexering geen objectief meetbare verbeterde dienstverlening staat (stiptheid, afschaffing van treinen).

Derdebetalersregeling en 80/20

De NMBS heeft met een groot aantal werkgevers uit de privésector 80/20-overeenkomsten gesloten om met de hulp van de federale overheid gratis vervoer aan te bieden aan werknemers, die 20% van de abonnementskosten betaalt. Als gevolg van de tariefaanpassing zal de werkgeversbijdrage - 80% van de abonnementsprijs - stijgen. Dit is in het algemeen van toepassing op de socialprofitsector. 

Wat betekent deze verhoging voor de tussenkomst van de werkgever?

De sociale partners hebben een verhoging van de forfaitaire tussenkomst van de werkgever zoals voorzien in CAO 19nonies (herzien op 8/04/24) vastgelegd voor de jaren 2025 tot 2029. De tussenkomst van de werkgever die CAO 19nonies volgt zal dus verhogen (2,015%), maar minder sterk dan de verhoging van de tarieven van de NMBS (3,03%), aangezien een deel van de verhoging gedragen wordt door de werknemer.  

De werkgevers die evenwel het derdebetalersregeling gebruiken, zien hun tussenkomst gelijk verhoogd met de verhoging van de tarieven van de NMBS (3,03%).

De meest recente tarieven van de NMBS en de bedragen van de tussenkomst van de werkgever zijn beschikbaar onder de rubriek documenten van de themafiche (enkel beschikbaar voor de leden).

 

Terug naar themafiche