Kidfluencers: de NAR pleit voor een duidelijk kader

De interprofessionele sociale partners hebben zich gebogen over de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt met betrekking tot kinderarbeid, en meer in het bijzonder over het nieuwe fenomeen van kidfluencers (kinderinfluencers), in een advies nr. 2.456 van 15 juli 2025. De sociale partners zijn van mening dat het bestaande wettelijke kader moet worden geactualiseerd om kinderen beter te beschermen in het kader van activiteiten als influencer en benadrukken de noodzaak van een publieke bewustmakingscampagne om ouders en kinderen te informeren over hun rechten en plichten in deze context.

cnt-nar.PNG

De wet van 16 maart 1971 legt het principe van het verbod op kinderarbeid vast. Voor bepaalde activiteiten, die limitatief worden opgesomd in artikel 7, kunnen echter individuele afwijkingen van dit verbod worden aangevraagd. Denk hierbij aan kinderen die optreden als acteur, figurant, zanger, muzikant of danser in theaterstukken, opera's, televisieprogramma's, modeshows, enz. De uitoefening van activiteiten in het kader van deze afwijkingen is onderworpen aan strikte regels inzake duur, pauzes, rusttijden en frequentie, afhankelijk van de leeftijd van het kind. De inkomsten uit deze activiteiten moeten worden gestort op een geblokkeerde rekening op naam van het kind tot het meerderjarig is.

Marketing via influencers waarbij kinderen betrokken zijn, vindt vaak plaats in de privésfeer en ouders zijn zich er niet altijd van bewust dat dit als arbeid kan worden beschouwd, wat in principe verboden is tenzij een individuele afwijking wordt verleend. Bovendien zijn activiteiten van kidfluencers niet duidelijk opgenomen in de lijst van activiteiten die voor een afwijking in aanmerking komen. De sociale partners zijn dan ook van mening dat deze lijst moet worden aangepast om deze activiteiten uitdrukkelijk te omvatten en zo alle onzekerheid over de wettelijke regeling ervan weg te nemen. De drempels die gelden voor toegestane activiteiten (maximaal aantal prestaties, duur, frequentie, enz.) moeten ook worden herzien om rekening te houden met de specifieke kenmerken van activiteiten als influencer (groot aantal, vaak zeer korte, posts, die geen weerspiegeling zijn van de werkelijke arbeidstijd).

De NAR benadrukt ook de centrale rol van de FOD WASO, eerste contactpunt voor ouders aangezien deze bevoegd is om afwijkingsaanvragen in ontvangst te nemen, bij het verstrekken van duidelijke informatie over de toepasselijke wetgeving en het sensibiliseren van ouders over de risico's van het afbeelden van kinderen op sociale media. Ten slotte is de NAR van oordeel dat de procedure voor het aanvragen van een afwijking toegankelijker moet worden, dat er een mogelijkheid tot het indienen van klachten via een contactpunt moet worden voorzien en dat het toezicht en de controles moeten worden verbeterd.

Voor meer details verwijzen wij u naar het advies van de NAR, dat rijk is aan analyses, referenties en juridische bronnen over dit onderwerp (waaronder wetsvoorstellen en resoluties die in de Kamer zijn ingediend en het beschermende wettelijke kader dat in Frankrijk is ingevoerd).