Een nieuwe stap op weg naar de elektronische ASR

In navolging van advies nr. 1.901 dat op 25 maart 2014 werd uitgebracht door de Nationale Arbeidsraad, zullen, in de loop van de komende jaren de Aangiften Sociaal Risico (ASR) verplicht onder elektronische vorm verstuurd moeten worden. Op 1 januari 2017 treedt een tweede fase in werking ...

travail d'équipe

Sinds 1 januari 2016 moeten alle Aangiften Sociaal Risico voor vergoedbaarheid voor de sector werkloosheid al verplicht onder elektronische vorm verstuurd worden. Deze aangiften worden sinds die datum dan ook niet meer op papier aanvaard.

Vanaf 1 januari 2017 wordt een volgende stap gezet. Vanaf deze datum zullen ook de aangiften “werkloosheid: vaststellen van recht” verplicht onder elektronische vorm ingediend moeten worden. Om deze reden heeft de Rijksdienst voor Sociale zekerheid gevraagd om u onderstaande communicatie te bezorgen.

De digitalisering van de ASR gaat verder

Vanaf 1 januari 2017 zullen de “aangiften werkloosheid: vaststellen van recht” met risicodatum vanaf 01/01/2017 verplicht onder elektronische vorm ingediend moeten worden:

  • Scenario 2: aanvraag tijdelijke werkloosheid – vervangt de C3.2-Werkgever
  • Scenario 3: aanvang deeltijdse arbeid – vervangt de C131A-Werkgever
  • Scenario 9: jeugd- en seniorvakantie – vervangt de C103-Jeugdvakantie-werkgever en C103-Seniorvakantie-werkgever

Volgens een nog vast te leggen planning zullen ook de resterende aangiften gedigitaliseerd worden:

  • Voor de sector werkloosheid
    • Scenario 1: volledige werkloosheid – vervangt de C4-werkloosheidsbewijs en de C4-SWT
  • Voor de overige sectoren
    • “Uitkeringen”
    • “Arbeidsongevallen

Concreet betekent dit dat u deze aangiften onder elektronische vorm zal moeten indienen via de onlinedienst of via batch. Deze mogelijkheden zijn al geruime tijd beschikbaar. U kunt er vandaag al gebruik van maken.

De volgende maanden wordt de onlinedienst vernieuwd waardoor het makkelijker en gebruiksvriendelijker zal zijn.

Meer informatie over deze verplichting alsook de volledige planning van de verplichting om aangiften elektronisch in te dienen, vindt u op de webpagina “Op weg naar de elektronische ASR?”.

Hoe kunt u een aangifte elektronisch indienen?

Om een Aangifte Sociaal Risico elektronisch in te dienen, moet u over een beveiligde toegang tot de onlinediensten van de sociale zekerheid beschikken.

Hoe u een beveiligde toegang kunt aanmaken of uw bestaande toegangen kunt aanpassen, vindt u eveneens op de pagina “Op weg naar de elektronische ASR?”.

Registreer u nu.

U wacht best niet met uw registratie tot het moment dat u een aangifte sociaal risico moet indienen. Als u zich nu al registreert op het portaal van de sociale zekerheid, kunt u, op het moment dat het nodig is, makkelijk een aangifte indienen. Daarnaast krijgt u zo ook toegang tot de andere onlinediensten van de sociale zekerheid.

Als u uw aangiften via batch wenst te versturen, kunt u alle technische informatie in verband met de Aangifte Sociaal Risico (glossaria, schema’s) raadplegen via de Techlib.

Indien uw aangiften door een sociaal secretariaat of dienstverrichter opgemaakt worden, dient u zelf niets te ondernemen.