Diversiteit op de werkvloer : C du Belge

C du Belge … dat is liefde in een zakje ! De Luikse kmo C du Belge heeft een solidaire inslag. Ze werkt uitsluitend met medewerkers via het AViQ, een instelling van openbaar nut die onder meer verantwoordelijk is voor het begeleiden van ouderen en mensen met een beperking in het Waals Gewest.

C DU BELGE 2.JPG

Zaakvoerder van de bvba Philippe Goffaert is joviaal, resoluut optimistisch en even rond als de cijfers waarmee hij goochelde toen hij nog boekhouder was. Hij werkte, uit voorliefde en interesse voor het vak, enkele jaren samen met een bakkerijgroep, waar hij de presentatie, het ietwat ouderwetse imago en de installaties nieuw leven moest inblazen. Daar was de zelfverklaarde fijnproever-lekkerbek mee bezig tot hij in maart 2012 een andere weg insloeg. “Ik wilde de vakmensen verlossen van hun paperassen zodat zij hun werk zo goed mogelijk konden doen. Zij produceerden, ik verpakte de producten. Zo ontmoette ik gedurende meer dan een jaar heel wat supergetalenteerde vakmensen om hun productassortiment te herstructureren. Maar dat ging alle kanten uit. Van snoepgoed tot foie gras over de ‘Petits-Gris de Namur’ [een soort escargots]”, legt hij uit.

Philippe selecteerde de producten volgens strenge criteria. Eén van de belangrijkste: het product moest bij de consument een gevoel van nostalgie opwekken en zijn beste jeugdherinneringen bovenhalen, een beetje zoals de madeleine van Proust.

Toen ben ik begonnen met het kopen van producten in bulk. Maar nadat ik de logeerkamer, de woonkamer, de garage en de keuken van mijn huis had herschapen tot verpakkingsatelier en opslagruimte, werd het toch te krap. Mijn omzet schoot bovendien al gauw elk jaar met 50% de hoogte in. Daarom besloot ik om mijn activiteiten te beperken tot het verpakken van snoepgoed en kocht ik in 2014 het gebouw waarin we nu gevestigd zijn.”

Die ruimte, ingehuldigd op 1 mei 2015, werd al gebruikt voor allerlei doeleinden: bowlingzaal, danszaal en, recent nog, moskee. “We hebben de ruimte helemaal opengegooid om het licht in huis te halen en er een gezellige plek van te maken.” Vandaag zijn de kleine zakjes zure beertjes, muisjes met anijssmaak en zure viooltjes- en bergamotsnoepjes van de kmo beschikbaar in 62 verkooppunten, en dat zouden er 130 kunnen worden als de producten worden opgenomen in het assortiment van een supermarktketen. “We doen geen enkele toegeving op de kwaliteit van de producten geleverd door de vakmensen. Ook de kleurstoffen moeten absoluut natuurlijk zijn. We willen onze klanten nostalgisch doen terugdenken aan de snoepjes uit hun jeugd, maar met producten van betere kwaliteit”, aldus Philippe.

Kwetsbare werknemers een kans geven

Tegenwoordig draait de kmo goed. Philippe Goffaert heeft zich omringd met een team van medewerkers die hij vond via AViQ, een instelling van openbaar nut onder andere verantwoordelijk voor de begeleiding van ouderen en mensen met een beperking. Dat is een procedure waar hij grondig over heeft nagedacht en trots op is. “Ik wilde kwetsbare kandidaten een kans geven. Dat is de essentie van een diverse onderneming. De keuze werd ingegeven door mijn persoonlijke leven, want mijn broer werkt in een sociale werkplaats. Ik weet dus goed wat erbij komt kijken.

Toen in mijn project opzette, ging ik naar de banken”, gaat hij verder. “Die wezen me heel vaak de deur. Of ik moest een alledaags project voorstellen, of ik moest mijn eigendommen en mijn huis hypothekeren, fondsen aanbrengen en mijn rekeningen in pand geven. Waanzin! Maar in één van die banken kende de klantenadviseur mijn ‘Melo Cakes’. Ze begreep de sociale doelstelling van mijn onderneming en heeft mij geholpen.” Vandaag bestaat het team van C du Belge uit Philippe, zijn echtgenote Alicia, zijn zus Sissi, zijn dochter Valérie en uit François, Joé, Rebecca en Delphine.

François komt elke ochtend van Rochefort om aan de verkooppunten te leveren! Beeld je even het traject Rochefort-Chênée in. Deze jongen zit duidelijk boordevol goede wil, ook al heeft het leven hem niet gespaard.

Philippe besluit: “Mijn bedoeling is niet om rijk te worden. We hebben medewerkers nodig die plezier hebben in hun werk en die trots zijn op wat ze doen. Wij bieden hen een luisterend oor en hopen goodwill. We nemen de tijd om de kwaliteiten van elke persoon te leren kennen. Als team zijn we trots op wat we bereiken, en hoewel er natuurlijk economische wetten moeten worden gerespecteerd, pleit ik ervoor dat iedereen geduldig moet zijn, naar de anderen moet luisteren en zijn verantwoordelijkheid moet nemen. Zoals één van onze meisjes zo mooi zei: “Wij stoppen een beetje liefde in elk zakje.”

Terug naar het actieplan