Diversiteit op de werkvloer : Beirinckx

Tomatenbedrijf Beirinckx heeft oog voor diversiteit ! Luc en Tanja Beirinckx-Helsen hebben in Noorderwijk een toonaangevend en vooruitstrevend tomatenbedrijf van 8 ha. Via een goede arbeidsorganisatie, waarbij iedereen kansen krijgt om door te groeien, slagen ze erin om een goede werksfeer te creëren, wat het hele bedrijf en zijn rendement ten goede komt.

Prima-label-den-berk-HR-347

Luc en Tanja Beirinckx zijn in 1990 in Noorderwijk losse tomaten beginnen te telen op 1,1 ha. In 1998 schakelden ze om naar tros- en later ook pruimtomaten. In diverse fases werd het bedrijf uitgebreid en gerenoveerd. Door de latere segmentatie en samenwerking met Den Berk Délice (zie verderop) richten ze zich volledig op de teelt van smaakvolle specialtytomaten, zoals de zoete kerstomaat Miss Perfect (het paradepaardje), het zoete babypruimtomaatje Bellino, de Partymix (een mengeling van snoeptomaatjes met diverse kleuren) en de donkerbruin-goudgroene Kumato. Het bedrijf is altijd vernieuwend geweest. Zo schakelde het als een van de eerste over naar de belichte teelt, om zijn klanten het jaar rond tomaten te kunnen aanbieden (momenteel 4,2 ha).

Unieke samenwerking

De bvba Luc Beirinckx maakt deel uit van totaalspecialist in smaaktomaten Den Berk Délice, die vorig jaar werd uitgeroepen tot ‘Trends Gazelle’ van Vlaanderen bij de middelgrote bedrijven. Deze onderscheiding bekroont snel groeiende bedrijven die operationeel voldoende onafhankelijk zijn. Den Berk Délice ontstond in 2015 uit de ‘natuurlijke’ samenwerking met collega-bedrijven Den Berk en Lauwerysen-Krijnen (beide uit Merksplas) en Benteltom uit Oud-Turnhout. “Die samenwerking dateert al van 1995”, vertelt Luc. “Collega’s Koen Lauwerysen, Paul Van de Mierop, Hans Van Gool en ik waren op zoek naar optimalisatie qua teelt en operationele zaken. Aanvankelijk werkten we alleen samen rond teelttechniek. Later gingen we teeltbenodigdheden samen aankopen en leerden we van elkaar door onze kostenstructuur te vergelijken. De meeste tomaten voeren we naar Den Berk in Merksplas, waar ze verpakt worden in een geconditioneerde loods. Daar kunnen we snel inspelen op de vraag van de retail naar heel diverse verpakkingen. We werken goed samen met Coöperatie Hoogstraten, om klantgericht lekkere tomaatjes te vermarkten.”

Instroomkanalen

Luc en zijn drie collega’s-telers proberen goede werkgevers te zijn. Zo zetten ze elk jaar zo veel mogelijk dezelfde seizoenarbeiders in. “Je weet wat je aan hen hebt en ze hebben de nodige ervaring”, aldus Luc. “Verder konden we diverse werknemers aantrekken via mond-tot-mondreclame, krantenadvertenties, contacten (zoals met de VDAB) en spontane sollicitaties.” Intussen maakte Karen Dockx, administratief en personeelsverantwoordelijke op het bedrijf in Noorderwijk, een Facebookaccount aan om ook via dat kanaal werknemers aan te trekken.

Invoegbedrijf

Net als Den Berk is de bvba Luc Beirinckx een invoegbedrijf, omdat het mensen aanwerft uit bevolkingsgroepen die op de arbeidsmarkt ondervertegenwoordigd zijn. Het heeft ook een SINE-erkenning (sociale inschakelingseconomie). Deze maatregel benut werkloosheidsuitkeringen om moeilijk te plaatsen werklozen een werkervaring aan te bieden. Wie SINE-werknemers aanwerft, krijgt een loonkostentoelage en betaalt een lagere RSZ-bijdrage. “We engageren ons om mensen uit kansengroepen tewerk te stellen”, zegt Luc. “Dat kunnen langdurig werklozen zijn, maar ook mensen met een handicap of laaggeschoolden. Op onze bedrijven konden zo zelfs enkele werknemers doorgroeien tot assistenten.”

Diversiteit op de werkvloer

De seizoenarbeiders op het bedrijf van Luc en Tanja komen uit allerlei landen. “De voertaal is meestal Engels. We werken met assistenten van verschillende nationaliteiten, die ook Nederlands en Engels spreken. Zij vertalen de instructies dan naar de seizoenarbeiders, zodat die de opdrachten goed begrijpen en juist uitvoeren.

Voor beginnende seizoenarbeiders is het zo aangenamer om te starten”, legt Karen uit. “Ook voor de veiligheid op de werkvloer vinden we het erg belangrijk dat we onze medewerkers correct kunnen informeren en dat ze alles begrijpen. We werken ook zo veel mogelijk met pictogrammen”, vult Luc aan.

Via EDUplus – dat de vormingsinspanningen voor werknemers in de groene sectoren coördineert – organiseerde Den Berk Délice voor zijn werknemers ook lessen rond Nederlands op de werkvloer, gewasbescherming en teelttechniek, maar ook heftruckcursussen. “Aangezien EDUplus al deze kosten draagt, is het een win-winsituatie voor alle partijen. Zo brengen we ook onze werknemers op een hoger niveau.”

Een diverse groep van assistenten verzorgt mee de opleiding voor nieuwe arbeidskrachten. “Een mooi voorbeeld van diversiteit is onze 61-jarige werknemer Gerard, die al van bij de start op het bedrijf werkt en elke dag het beste van zichzelf geeft. Een ander voorbeeld is het Portugese koppel José en Paula, die op 19-jarige leeftijd onervaren naar België kwamen en onlangs hun 20 jaar dienst op het bedrijf vierden.”

Goede werksfeer

Luc streeft naar een goed onthaal en de integratie van zijn medewerkers. “Dat doen we via een onthaalbrochure en een filmpje op tv-schermen in de kantine waarin de handelingen in de serre (‘dieven’, plukken …) aan bod komen”, aldus Karen. “Op die schermen communiceren we ook verjaardagen of bedrijfsactiviteiten zoals een barbecue.”

Via een arbeidsregistratiesysteem voeren de medewerkers al hun handelingen in. “Dat verbetert de sfeer én hun prestaties”, zegt Luc. “Ze vinden motivatie in de feedback die we daarover kunnen geven.

Via jaarlijkse personeelsgesprekken met bijbehorende evaluatieformulieren streven we ook een betere interne communicatie en arbeidsorganisatie na. Dat opent mogelijkheden om door te groeien.”

Volgens Luc en Tanja leidt een goede werksfeer tot betere prestaties op de werkvloer. “Zo krijg je ook minder verloop bij seizoenarbeiders en komen ze graag elk jaar terug. Ons Grasp-personeelscertificaat toont aan dat we duurzaam met ons personeel omgaan.”

Samen met de andere partners van Den Berk Délice wil het bedrijf van Luc en Tanja een voorbeeldbedrijf blijven op elk vlak – kwaliteit, personeel, integratie, residuarm telen …

Naar het actieplan diversiteit