Afsprakenkader 2023-2024: luik flexibiliteit
UPDATE | Eén van de belangrijke dossiers voor de werkgevers uit het afsprakenkader, zijn de maatregelen inzake flexibiliteit en overuren. De regering heeft tijdens de Ministerraad van 12 mei alvast deze maatregelen goedgekeurd (deze vragen werden door de sociale partners geformaliseerd in het advies nr. 2.368 van de NAR).
120 bijkomende vrijwillige overuren
In uitvoering van het afsprakenkader dat in de G10 gesloten werd in april, heeft de Nationale Arbeidsraad bij advies nr. 2.368 van 30 mei 2023 aan de regering gevraagd dat zij de nodige wettelijke en regelgevende maatregelen treft om de huidige crisismaatregel bestaande in de toekenning van 120 bijkomende vrijwillige overuren ("relance uren") met een specifieke, gunstige behandeling, vanaf 1 juli 2023 toe te passen in ondernemingen uit alle sectoren tot 30 juni 2025.
Deze maatregel houdt in het bijzonder in dat:
- 120 bijkomende vrijwillige overuren voorzien worden van 1 juli tot 31 december 2023;
- 120 bijkomende vrijwillige overuren voorzien worden in 2024;
- 120 bijkomende vrijwillige overuren voorzien worden van 1 januari tot 30 juni 2025.
De toepassingsmodaliteiten die in 2021-2022 bestonden, blijven behouden. Dit betekent in concreto:
- geen recuperatie;
- geen overloontoeslag;
- geen meerekening voor de gemiddelde wekelijkse arbeidsduur en voor de interne grens;
- vrijstelling van sociale zekerheidsbijdragen;
- geen onderwerping aan de personenbelasting voor de werknemer.
Artikel 25 bis, § 2 van de Arbeidswet is ook toepasselijk op deze bijkomende vrijwillige overuren, hetgeen impliceert dat het akkoord van de werknemer om deze overuren te presteren schriftelijk dient vastgesteld te worden voor een hernieuwbare periode van 6 maanden en dat dit akkoord uitdrukkelijk en voorafgaandelijk aan de betrokken periode dient te worden gesloten. Het moet dus duidelijk zijn dat de werknemer zijn akkoord heeft gegeven voor dit specifieke regime van de vrijwillige overuren (o.a. zonder overloontoeslag), en dat dit akkoord ook voorafgaandelijk aan het gebruik ervan wordt gegeven.
Een akkoord, gegeven in het kader van de gewone vrijwillige overuren in toepassing van artikel 25 bis Arbeidswet is dus niet geldig (ratio: voor deze vrijwillige overuren is er een overloontoeslag verschuldigd; het moet duidelijk zijn dat de werknemer ervan op de hoogte is dat er voor de bijkomende vrijwillige overuren geen toeslag verschuldigd is).
Aangezien het mogelijk is dat de wettelijke en regelgevende bepalingen voor de uitvoering van deze maatregel niet meer tijdig voor 1 juli kunnen worden gefinaliseerd, hebben de drie bevoegde ministers (Werk, Sociale Zaken en Financiën) zich ertoe verbonden de betrokken administraties (FOD WASO, RSZ en FOD Financiën) te vragen om de toepassing van de flexibiliteitsmaatregelen in ieder geval te aanvaarden vanaf 1 juli 2023.
- de FOD WASO een communicatie op haar website zal plaatsen dat zij de toepassing van deze maatregel met onmiddellijke ingang aanvaardt
- de RSZ een instructie zal sturen aan de werkgevers en sociale secretariaten waaruit moet blijken dat deze vrijwillige overuren vrijgesteld zijn van socialezekerheidsbijdragen en dus ook niet moeten worden aangegeven in de DmfA
- De FOD Financiën de toepasselijkheid van de vrijstelling van de personenbelasting van de werknemer retroactief zal aanvaarden met ingang vanaf 01 juli 2023 eens het wetgevende proces volledig is doorlopen. Onder voorbehoud van de ontwerpteksten, betekent dit dat de ingehouden en doorgestorte bedrijfsvoorheffing pas na de publicatie van de wet geregulariseerd zal kunnen worden. Concreet betekent dit ook dat vanaf de inwerkingtreding van de wet een correctie zal moeten gebeuren van de loonbriefjes.
De Ministerraad van 12 mei heeft wel al haar groen licht gegeven.
UPDATE 23/06/2023
De RSZ en de FOD WASO hebben recent de communicatie op hun respectievelijke websites gezet, zie deze link voor de RSZ en deze link voor de FOD WASO.
UPDATE 26/06/2023
De FOD Financiën heeft ook de communicatie op zijn website gezet. Zie deze link.
UPDATE 27/09/2023
Het KB dat voorziet in de RSZ-vrijstelling werd vandaag gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.
Fiscaal gunstregime van gedeeltelijke vrijstelling van BV voor 180 overuren
In het advies nr. 2.368 werd ook aan de regering gevraagd dat zij de nodige wetgevende maatregelen treft opdat het aantal fiscaal gunstige overuren, in toepassing van artikel 154bis en 2751 WIB92, zou opgetrokken worden van 130 overuren naar 180 overuren voor alle sectoren, met inwerkingtreding op 1 juli 2023 en tot 30 juni 2025 (enkel van toepassing voor werkgevers die vallen onder categorie 1 van de structurele lastenverlaging).
Het gaat om de overuren (per jaar en per werknemer) waarvoor een overloontoeslag verschuldigd is en een regeling bestaat die voorziet in een gedeeltelijke vrijstelling van doorstorting van de bedrijfsvoorheffing voor de werkgever en een vermindering van de bedrijfsvoorheffing voor de werknemer.
De wettelijke basis voor de optrekking tot 180 overuren moet nog voorzien worden (wel reeds besproken tijdens de Ministerraad van 12 mei).
UPDATE 27/07/2023
Het wetsontwerp dat zowel de vrijwillige overuren en het fiscaal gunstregime van gedeeltelijke vrijstelling van BV voor 180 uren regelt, werd goedgekeurd in de Kamer op 20 juli 2023. We voorzien hier de link zodra de tekst gepubliceerd is in het Belgisch Staatsblad.
UPDATE 05/09/2023
De wet werd vandaag gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.
UPDATE 06/09/2023
Het KB tot uitvoering van het fiscaal gunstregime voor 180 overuren werd vandaag gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.
Terug naar themafiche