Medische attesten: welke informatie moet in een medisch attest staan
De media en enkele preventiediensten berichtten even geleden over het gebruik van valse medische attesten. Ook een aantal leden contacteerden ons hierover. Vandaar deze toelichting hoe een werkgever een vals attest kan herkennen en wat de gevolgen voor de werknemer kunnen zijn.
Op het internet is het mogelijk om via betaling een vals medisch attest te laten opmaken. Als een werkgever niet attent is, dan kan de werknemer ten onrechte tegen gewaarborgd loon afwezig zijn.
Zaken om op te letten:
- Of er al dan niet een RIZIV-nummer aanwezig is op het attest. Is er geen nummer, dan is dit geen legaal ziekteattest;
- Of de arts die vermeld wordt op het attest, effectief bij het vermelde ziekenhuis werkt of gevestigd is op het adres dat wordt gegeven.
Voor de volledigheid herhalen we welke gegevens minimaal aanwezig moeten zijn op een medisch attest:
- Dat je werknemer arbeidsongeschikt is;
- De waarschijnlijke duur van de arbeidsongeschiktheid;
- Of je werknemer zich voor de controle van zijn arbeidsongeschiktheid al dan niet naar een andere plaats mag begeven.
Een CAO of arbeidsreglement kan bovendien vereisen dat volgende gegevens ook worden vermeld:
- De aanvangsdatum van de ongeschiktheid;
- Het soort arbeidsongeschiktheid (ziekte, arbeidsongeval, etc.);
- Of het een eerste medisch attest is, dan wel een verlenging of een nieuwe arbeidsongeschiktheid.
Gevolgen voor de werknemer
Vooreerst is het indienen van een vals medisch attest een reden voor ontslag om dringende redenen. Verder riskeert de werknemer strafrechtelijk te worden vervolgd voor schriftvervalsing.